NLP praktik
Sestava izobraževanja
Zahteve za certificiranje NLP praktika INLPTA:
Izobraževanje vodi registriran INLPTA trener.
Certificirano usposabljanje ustreza zahtevam INLPTA o sestavi izobraževanja.
- minimalno 130 ur formalnega usposabljanja v učilnici.
(izvzeti odmori daljši od 30 minut)
- minimalno 15 dni formalnega usposabljanja v učilnici.
Izobraževanje ustreza INLPTA standardom in akreditacijskim smernicam.
Kandidat po oceni registriranega INLPTA trenerja dosega INLPTA kompetenčne standarde programa NLP praktika.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Splošni kriteriji ocenjevanja za NLP praktika
Certificiranje NLP praktika temelji na ekološkem (etičnem) vedenju, ter poznavanju veščin, načel in tehnik NLP.
Prav tako temelji na SPOSOBNOSTI IZVABLJANJA ODZIVOV tako v formalni učilniški postavitvi kot tudi neformalni obliki med udeleženci.
Ocenjuje se naslednje:
- Sposobnost delovanja iz CILJNEGA OKVIRA, NOTRANJIH STANJ Z VIRI, SPOSOBNOSTI KALIBRIRANJA NA OSNOVI ČUTNIH ZAZNAV in VEDENJSKE
PRILAGODLJIVOSTI.
- Sposobnost VZDRŽEVANJA DOBREGA STIKA (»RAPPORT«) s seboj, drugimi udeleženci, asistenti in s komerkoli drugim, povezanim z izobraževanjem.
- Sposobnost IZVABLJANJA želenih STANJ in ODZIVOV tako pri sebi kot pri drugih.
- POZORNOST na EKOLOGIJO ob vseh interakcijah s SAMIM SEBOJ in DRUGIMI.
Ocenjevanje se začne ob pozdravu in se ne zaključi; traja in poteka vsakodnevno.
Veščine se preverja v rednih razmakih in po potrebi se predlagajo izboljšave.
Precejšen del ocene temelji na tem, kako kandidat med usposabljanjem ravna s seboj, drugimi udeleženci in trenerji.
NAJMOČNEJŠA OBLIKA KOMUNIKACIJE JE VEDENJE.
Vključitev NLP veščin in konceptov v VEDENJE (kaj počnemo…kako ravnamo) je ključen kriterij za certificiranje praktika nevrolingvističnega programerja.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ocenjevalni kriteriji
Pri ocenjevanju praktika so ključni njegova sposobnost za:
- delo znotraj ciljnega okvira
- vzpostavljanje in vzdrževanje notranjih stanj z viri
- sposobnost vživljanja v drugega (meta program »drugi«)
- vzpostavljanje in vzdrževanje dobrega stika (»rapport«)
- spoštovanje in spremljanje modelov sveta drugega
- učinkovito in ekološko izvajanje sprememb
Izpolnjene certifikacijske zahteve pomenijo uspešno izvedbo:
- pisnega preizkusa za intelektualne kompetence
- preizkusa vedenjskih kompetenc
- študija primera ali poročila o aplikativnem projektu na osebni oz. poklicni ravni
Kriteriji ocenjevanja NLP praktika po INLPTA standardih temeljijo na:
- Odnosu (izražanje predpostavk NLP)
- Poznavanju vsebine (okvirji, načela, tehnike)
- Vedenjskih veščinah (izkazana integracija naučenega)
Ocena vedenja
Od NLP praktika INLPTA se pričakuje vedenjska skladnost in izražanje osnovnih predpostavk NLP.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poznavanje vsebine
NLP praktik INLPTA naj bi na ustrezni ravni okvirjev, konceptov, načel, postopkov, tehnik in razlikovanj poznal sledeče vsebine NLP:
• Predpostavke NLP
• Stebri NLP
• Svetovalni model (prehod iz sedanjega stanja v željeno stanje)
• Dobro oblikovanje ciljev
• Upravljanje z notranjimi stanji
• Dober stik (»rapport«)
• Spremljanje in vodenje
• Kalibriranje
• Čutna ostrina
• 7+/-2
• Pozornost navzven (uptime) / navznoter (downtime)
• Predstavni sistem
- primarni
- vodilni
- referenčni
• Predikat
• Očesni premiki
• Sinestezija
• Prekrivanje
• 4–delni niz (VAKO/G) in 6–delni niz (Ad-VAKOG)
• Inventura
• Asociacija in disociacija
• V-K disociacija, dvojna disociacija
• Meta model
• Globoke in plitve metafore
• Osnove indukcije
- spremljanje in vodenje
- prekrivanje
• Sidranje
- osnovno sidranje
- kopičenje sider
- rušenje sider
- nizanje sider
- korak v prihodnost
- sprememba osebne zgodovine
- krog odličnosti
• Delo na sebi (samourejanje)
• Strategije
- model TOTE
- dobro oblikovanje pogojev za strategije
- izvabljanje, kalibriranje, in uporaba strategij
- prekinjeni vzorci
• Zaznavni odtenki (podmodalnosti)
- analogni in digitalni zaznavni odtenki
- kritični in gonilni zaznavni odtenki
• Odpravljanje fobij
• Vzorec »swish«
• Oblikovni »swish«
• Standardna sprememba prepričanja
• Okviri NLP:
- ciljni okvir
- povratni okvir
- relevantni okvir
- okvir »kot da«
- odprt okvir
- odkrivajoči okvir
- kontrastni okvir
- ekološki okvir
- sporazumski okvir
• Drugotna korist (secondary gain)
• Trojni opis
• Preokvirjanje
- vsebinsko/kotekstualno preokvirjanje
- preokvirjanje v 6 korakih
- pogajanje med posameznimi deli
- ustvarjanje novega dela
• Simultana in sekvenčna neskladnost
• Vizualni »squash«
• Ustvarjalec novega vedenja (NBG)
• Členjenje in vrstenje (Chunking and Sequencing)
• Osnovno delo s časovno črto
• V času – skozi čas
• Osnovno modeliranje
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedenjske kompetence
Opomba: Vse spodaj naštete veščine NLP je potrebno izkazati z ustreznim vedenjem tako pri sebi kot tudi pri drugih.
• Upravljanje notranjih stanj, sposobnost:
- dostopati do, izzvati in vzdrževati katerokoli stanje, potrebno v določenih okoliščinah
- spremeniti in vzdrževati katerokoli stanje, potrebno v določenih okoliščinah
- ustvarjati in vzdrževati podporni notranji dialog in zunanje jezikovne vzorce
- ustvarjati in vzdrževati podporne notranje slike
- ustvarjati in vzdrževati podporno fiziologijo
• Sposobnost delovanja znotraj sledečih okvirov:
- sporazumski okvir
- odgovorni/izbirni okvir
- relevantni okvir
- povratni okvir
- odkrivalni okvir
- stebri NLP
- okvir »kot da«
- predpostavke NLP
- svetovalni model
- nezavedne/vedenjske kompetence
• Sposobnost usmerjanja zavedanja navznoter ali navzven kot zahteva trenutna naloga
• Prikaz sposobnosti za uporabo tehnik NLP pri sebi in drugih
• Sposobnost ustreznega prehajanja med postopkom, formo in vsebino
• Členjenje navzgor, navzdol in vstran med notranjimi procesi in jezikovnimi vzorci
• Sposobnost asociacije in disociacije
• Razvoj čutne ostrine
- vedenjska prilagodljivost v vseh predstavnih sistemih
- sposobnost deljene pozornosti za večtirno sledenje
- usmerjanje pozornosti navzven/navznoter primerno danim okoliščinam
• Sposobnost vzpostavljanja in vzdrževanja dobrega stika
- sposobnost spremljanja in vodenja (VAKAd)
- sposobnost ujemanja in zrcaljenja (VAKAd)
- celo telo
- del telesa
- navzkrižno zrcaljenje
• Sposobnost kalibriranja neverbalnih iztočnic
- pri sebi
- pri drugih
• Sposobnost zaznave in uporabe predstavnih sistemov
- primarni
- vodilni
- referenčni
- sinestezija
• Sposobnost zaznave in dela z neskladnostjo
- simultana neskladnost
- sekvenčna neskladnost
- pri sebi
- pri drugih
• Sposobnost uporabe meta modela
- pri sebi
- pri drugih
• Sposobnost razlikovanja med zaznavno specifičnim in nespecifičnim jezikom
• Sposobnost za dobro oblikovanje cilja
- sebi
- drugim
- sposobnost delovanja na osnovi modela: iz sedanjega stanja v želeno stanje (delovanje na osnovi svetovalnega modela)
• Veščine sidranja
- osnovno sidranje v vseh predstavnih sistemih
- rušenje sider
- nizanje sider
- korak v prihodnost
- sprememba osebne zgodovine
- delo na sebi (samourejanje)
- krog odličnosti
• Sposobnost dela v ekoloških okvirih in njihovo vzdrževanje
- Sposobnost preverjanja ekologije
• Sposobnost uporabe Miltonovih vzorcev
• Sposobnost ustvarjanja globokih in plitvih metafor
• Sposobnost preokvirjanja
- vsebina
- kontekst
- 6 korakov
- pogajanje med deli
- ustvarjanje novega dela
- vizualni »squash«
• Sposobnost dela s strategijami
- Sposobnost izvabljanja, prepoznavanja in uporabe modela TOTE
- Sposobnost zaznave, instaliranja, razločevanja in uporabe sinestezijskih vzorcev
- Sposobnost oblikovanja dobro oblikovane strategije
- Sposobnost učinkovitega in ekološkega prekinjanja vzorcev (Pattern Interrupts)
• Sposobnost uporabe zaznavnih odtenkov (podmodalnosti)
- osnovno izvabljanje
- delo s kritičnimi in gonilnimi zaznavnimi odtenki
- osnovno kartografiranje počez (mapping across)
- standardna sprememba prepričanja
- vzorec »swish«
- odpravljanje fobije
- oblikovalski »swish«
- osnovno delo s časovno črto
• Sposobnost vodenja skozi metodo ustvarjalca novega vedenja (NBG)
• Sposobnost uporabe treh zaznavnih položajev pri odnosih z drugimi (vizualni – avditivni – kinestetični – digitalni avditivni – VAKAd)